V Ústí nad Labem od vodopádu k rozhledně

Polodenní výlet, který vás zavede do romantického údolí Pekelského potoka k vodopádu, a po následujícím výstupu na rozhlednu Erbenova vyhlídka se rozhlédnete po Českém středohoří, aniž opustíte území města Ústí nad Labem.

Délka

11 km

Typ: středně náročná pěší turistika

Délka trasy: 11 km, tj. cca 4 hodiny i s přestávkami na občerstvení Celkové převýšení: +289 m / -280 m

Náročnost: Trasa vede kopcovitým terénem po dobře značených turistických cestách, lesních a polních cestách a asi z 50 % po málo frekventovaných silnicích 3. třídy, či místních komunikacích. Na trase jsou jedno kratší a jedno delší prudké stoupání. Pro horská kola, dětské kočárky a vozíčkáře jsou části trasy nesjízdné.

Výchozí / koncové místo: Krásné Březno, ŽST Ústí nad Labem sever / Ústí nad Labem, ŽST hlavní nádraží

Zajímavá místa na trase:

Krásné Březno – městská část Ústí nad Labem. Původně stará slovanská ves, zmiňovaná už v r. 1170. Od 16. století panské sídlo, zámek a zámecký kostel sv. Floriána.

Peklo – romantické údolí na Pekelském potoce pod obcí Mlýniště s 8 m vysokým vodopádem.

Žežice – v jádru gotický kostel sv. Petra a Pavla, lidová architektura, u kostela památná lípa stará více jak 300 let.

Rozhledna Erbenova vyhlídka (420 m n. m.) – překrásný výhled na město, vrcholy Českého středohoří a Krušné hory.

Bertino údolí – příjemné údolí Stříbrnického potoka s umělým vodopádem nedaleko od centra města.

Ústí nad Labem – významné průmyslové centrum a krajské správní středisko na soutoku Bíliny a Labe (více podrobností na www.usti-nad-labem.cz).

Doprava

Autem Z Prahy do Ústí nad Labem jedete po dálnici D8 do Lovosic a dále podél Labe po silnici č. 30, z Chomutova, Mostu a Teplic č. 13, R63 a D8, z Děčína po silnici č. 62. Parkovat lze v centru města na velkých parkovištích pod Mariánskou skálou, pod hlavním nádražím ČD, OC Forum, nebo Palác Zdar. Do Krásného Března (stanice Pivovar, nebo Krásné Březno) můžete také dojet MHD přímo z Mírového náměstí, ležícího v centru města.

Autobusem

Z Prahy: cesta autobusem z Prahy, ÚAN Florenc do Ústí nad Labem trvá 75 minut, u autobusového nádraží je nutné přestoupit na stanici DIVADLO na MHD do Krásného Března.

Z ostatních míst je výhodnější použít do Ústí nad Labem vlakového spojení.

Vlakem

Ústí nad Labem je křižovatkou železničních tratí z Prahy, Chomutova a Lysé nad Labem. Krásné Březno je první stanicí na trati z Ústí do Děčína, kde staví pouze osobní vlaky. Cesta z Prahy, nebo Chomutova trvá rychlíkem cca 80 minut, z Děčína osobním vlakem do Krásného Března (ŽST Ústí nad Labem sever) dojedete za 24 minut, z Lysé nad Labem do ŽST Ústí nad Labem západ osobním vlakem za 92 minut, kde přestoupíte na osobní vlak do Děčína a za 7 minut jste v Krásném Březně (druhá stanice).

Občerstvení

Občerstvit se můžete v několika restauracích jak v Krásném Březně, tak v Doběticích a v centru města Ústí nad Labem.

Popis trasy

Od železniční stanice v Krásném Březně se na výlet vydáte po žluté turistické značce KČT (Fričova stezka). Po překročení Drážďanské ulice si můžete vpravo od křižovatky prohlédnout park se zámkem. Vrátíte se zpět na značku, která vás po pár metrech zavede okolo kostela sv. Floriána do panelového sídliště, ze kterého značka odbočuje vpravo do starší zástavby ulice Na Sklípku. Na jejím konci přejdete přes ulici U Studánky a na druhé straně značka pokračuje krátkou uličkou K Mlýništi pod Viničním vrchem. Za posledním domem se ponoříte do lesního romantického údolí, kterým po pravé straně cesty protéká Pekelský potok. Od rozcestí s poslední žlutou značkou vede dolů k potoku neznačená cesta, po které dojdete podél potoka po cca 800 m k vodopádu. Po prohlídce vodopádu se stejnou cestou vrátíte ke žluté značce a vpravo vystoupáte na silnici a po ní dojdete přes malou osadu Mlýniště pozvolným stoupáním do Žežic. Po prohlídce obce se zajímavým kostelem půjdete od rozcestníku stojícího na horní části návsi po modré značce směrem na Dobětice zpět dolů společně se žlutou k rozcestí, kde modrá odbočuje ze silnice vpravo na zpevněnou cestu. Máte před sebou nenáročný úsek s jedinečnými panoramatickými výhledy do okolní členité krajiny Českého středohoří. Starší zástavbou Dobětic, městské části Ústí, dojdete k okraji panelového sídliště k dalšímu rozcestníku. Pozor, tento rozcestník můžete přehlédnout, je upevněn po pravé straně na betonovém sloupu za plotem. Zelená směrovka ukazující vpravo mezi domky vás informuje, že máte před sebou 500 m dlouhý výstup k rozhledně Erbenova vyhlídka. Po zaslouženém odpočinku a rozhledech z rozhledny se vydáte po žluté značce na poslední úsek výletu do centra města. Před vámi je místy prudký, ale krátký sestup lesem na dobětické sídliště. Pozorně sledujte značku vedoucí po pravé straně hlavní komunikace ke křižovatce, kde přejdete na levou stranu ulice. Za zastávkou MHD klesá silnička do Bertina údolí, na jehož začátku stojí informační panel. Po cestě v lesnatém hluboce zaříznutém údolí Stříbrnického potoka s umělým vodopádem dlouhé cca 800 m vyjdete na silně frekventovanou ulici Důlce. Za několik málo minut vás značka dovede vpravo přes křižovatku Předmostí k hlavnímu nádraží ČD, kde je cíl tohoto výletu.